tvaltonen/ huhtikuu 16, 2017

Innostukseni karavaanariharrastukseen sai kipinän jo ihan lapsuusvuosina. 80-luvun alkupuolella perheellämme oli Solifer 450-matkailuvaunu ja sillä kierrettiin Suomen lisäksi Norjassa ja Ruotsissa. Siihen aikaan vaunuissa oli sellainen outo tuoksu, joka ilmeisesti tuli jostain sisustusmateriaalista tai liimasta. Tuo tuoksu leijalee edelleen mieleeni, kun muistelen noita reissuja. Isoveljeni nukkui alasängyssä ja minä tietysti yläsängyssä, joka oli ”hieman” ahdas pienellekin lapselle.

Silloin jo pienen pojan mielessä siinteli matkailuauto. Ensimmäisellä kotitietokoneella tuli piirreltyä matkailuautojen kuvia. Tokikaan noita kuvia ei ole enää jäljellä, mutta jos oikein muistan, niin nykyinen Hymerimme taitaa muistuttaa aika paljon niitä hahmotelmia.

Aikuisiässä matkailuauto tuli kuvioihin vuonna 2009, jolloin ostimme vm. 2006 Hobbyn, mallia T 550 FS. Se oli puoli-integroitu auto Ford Transitin alustalla. Sopiva auto kahdelle hengelle ja se oli minun ainoa autoni, eli käytin sitä työmatka-ajoihin yms. Hobbyllä reissattiin Norjan Nordkappiin ja Baltian maissa ja Puolassa.

 

Hobby jossain Lapin maisemissa

Vuonna 2013 tuli ajankohtaiseksi päivittää Hobby vähän uudemmaksi ja suuremmaksi, koska perheenlisäystä oli jo tullut. Siinä yhteydessä päätin ostaa uuden auton yritykseni nimiin ja ryhtyä harjoittamaan auton vuokrausta sivubisneksenä. Ja tuolloin autoksi tuli LMC 723H Breezer Black Selection. Fiat Ducaton 150 hv alusta ja puoli-integroitu malli alaslaskettavalla sängyllä keskellä autoa. Takana oli parivuode ja auto oli varustettu Alde-lämmityksellä ja kaikilla herkuilla (lattialämmitys, lämmönvaihdin jne.). Auton vuokraamisessa törmäsi siihen alalla tuttuun ongelmaan: kesällä autoja saisi olla useampikin, mutta muina aikoina auto tahtoo seisoa tallissa. Auto oli muutamaa ongelmaa (lämmitys, jääkaappi) lukuunottamatta ihan toimiva ja asiakkaille mieluinen.

LMC Hangon rannalla

Sitten vuonna 2016 alkoi poltella mielessä integroitu auto. Syksyllä 2016 kävin Lahden Caravan-messuilla ja siellä muutamaan integroituun autoon tutustuttuani päätös oli selvä: seuraava auto olisi integroitu. Ja keväällä 2017 sitten tein tarjouspyyntöjä eri autoista, pääkohteena oli Dethleffsin Trend-malliston auto. Se kuitenkin loppupeleissä tuntui jotenkin askeettiselta verrattuna vanhaan autoon. Ja ihan loppumetreillä valinta sitten kääntyi Hymer ML-I 580 -malliseen autoon. Valinnassa pääkriteereinä oli tunnettu valmistaja, Mersun alusta erinomaisella automaattivaihteistolla ja mielestäni toimiva pohjaratkaisu, jossa kompaktiin kokoon on saatu mahdutettua toimivat tilat kaikille perustarpeille. Tätä kirjoittaessani olen ajanut uudella autolla vasta muutama sata kilometriä ja emme ole vielä nukkuneet autossa yötäkään, joten sen tarkempaa analyysiä auton toimivuudesta en voi vielä kirjoittaa. Mutta mukavalta se uusi auto ainakin aluksi tuntuu…